|
1365. szám 2022. október 23.
2022.10.23. 20:27
ÉVKÖZI 30. MISSZIÓS VASÁRNAP
Olv: Sir 35,15-22. Az alázatos ember imáját meghallgatja Isten.
Lec: 2 Tim 4,6-8. 16-18. Aki hűségesen harcol hitéért, elnyeri az örök élet koronáját.
Ev: Lk 18.9-14. Aki magát megalázza, azt dicsőségre emelik!
Meggondolásra
-Megütközéssel nézték és szóvátették–
Sokszor félreértünk téged, Uram, még mi, a te híveid is. Nehezen akarjuk megérteni, hogy te az embereket összegyűjteni jöttél, nem pedig szétszórni, és pártokra szakítani. Mért építünk mesterséges barikádokat – ostobán – rád és különféle elvekre hivatkozva?
1365. Hirdetéseink 2022. október 23.
-
A mai vasárnap a missziók javára gyűjtünk. Isten fizesse meg adományaikat.
-
A legszentebb áldozat a szentmise bemutatásával és felajánlásával emlékezhetünk idén is elhunyt szeretteinkre a „Novemberi misék” keretében a szokott módon:
november 1-én Mindenszentek ünnepén, az esti 6 órai,
november 2-án, Halottak napján a reggel 8 órai szentmisén.
November hónap péntek estéin 6 órakor, vasárnapjain 1/2 11-kor,
valamint: Karácsony és Húsvét ünnepének másnapján 1/2 11-kor.
Akikről szeretnének megemlékezni, azok nevét írják fel a kiosztott nyomtatványokra és megtisztelő adományaikkal együtt tegyék borítékba, majd a Mária oltárra kitett kosárkába, vagy hétköznap a sekrestyébe ill. az irodába szíveskedjenek beadni.
-
A jövő héten, október 31-én hétfőn emlékezünk templomszentelésünk 8. évfordulójára. Reggel 8-kor és este 6-kor lesznek a szentmisék.
Az esti szentmisét Ft. Mohos Gábor püspök atya mutatja be, mely szentmise keretében lesz Laci atya beiktatása, mely szentmisére várjuk a testvéreket.
-
Október a rózsafüzér hónapja. Imádkozzuk együtt Égi Édesanyánk közbenjárását kérve az imádságot hétfőtől péntekig du. 5-kor.
-
Azokat az iskolás korú gyermekeket, akik nincsenek megkeresztelve, nem jártak templomi katekézisre és nem voltak még elsőáldozók, vasárnap a 9 órai szentmisére várjuk szeretettel.
-
Elsőáldozásra felkészítés hétfőnként du. ½ 5-től. Tájékoztató a sekrestyében kapható.
-
Bérmálásra való felkészítés is indult plébániánkon csütörtökönként este 7-kor. A legalább 9. évfolyamot kezdő fiatalokat várjuk szeretettel.
-
Tisztelettel jelzem, hogy templomunk altemplomában elhunyt szeretteink hamvainak elhelyezésére van lehetőségünk Egyházi szertartás keretében. Az érdeklődőket kedden, csütörtökön, délután 3-6 ig. az urnairodában, és szombaton ½ 4 - ½ 6 között az urnatemetőbe várjuk.
Ferenc pápa katekézise:
Életünk legmélyebb vágya Isten felé irányít bennünket
Október 12-én a délelőtti általános kihallgatás keretében a Szentatya folytatta a megkülönböztetésről szóló katekézissorozatát. A megkülönböztetés elemei között most a vágyról elmélkedett.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Ezekben a katekézisekben a megkülönböztetés elemeit tekintjük át. Az ima és az önismeret után – vagyis az imádkozás és önmagunk megismerése után – ma egy másik nélkülözhetetlen „hozzávalóról” szeretnék beszélni, ez pedig a vágy.
A megkülönböztetés ugyanis a keresés egyik formája, és a keresés mindig olyasmiből ered, ami hiányzik nekünk, de valamiképpen ismerjük, mert megérezzük.
Milyen ismeretről van szó? A lelki tanítók a „vágy” kifejezéssel utalnak rá, amely gyökerében a teljesség utáni vágyakozás, amely soha nem talál teljes beteljesülésre, és amely Isten bennünk való jelenlétének a jele. A vágy nem a pillanatnyi kedv, nem. Az olasz desiderio szó egy nagyon szép latin kifejezésből származik – ez érdekes –: de-sidus, szó szerint „a csillag hiánya”, a vágy a csillag hiánya, az élet útját irányító viszonyítási pont hiánya; szenvedésre, szükségre utal, ugyanakkor feszülésre is a hiányzó jó elérése felé.
A vágy tehát iránytű ahhoz, hogy megértsem, hol vagyok, és merre tartok, sőt, iránytű ahhoz, hogy megértsem, vajon mozdulatlanul állok vagy haladok előre.
Aki sosem vágyakozik, az mozdulatlan ember, vélhetően beteg, szinte halott. Ez az iránytű mutatja, hogy haladok-e, vagy egyhelyben állok. És hogyan lehet felismerni?
Gondoljunk csak bele, egy őszinte vágy képes mélyen megérinteni létünk akkordjait, ezért nem alszik ki a nehézségekkel vagy az akadályokkal szemben. Olyan ez, mint amikor szomjasak vagyunk: ha nem találunk innivalót, nem adjuk fel, sőt, a keresés egyre inkább leköti gondolatainkat és cselekedeteinket, míg végül szinte megszállottan bármilyen áldozatra hajlandók leszünk azért, hogy csillapítsuk szomjunkat. Az akadályok és kudarcok nem fojtják el a vágyat, nem, épp ellenkezőleg, még inkább élővé teszik azt bennünk.
A pillanatnyi kedvtől vagy érzelemtől eltérően a vágy eltart egy ideig, akár hosszú időn át is tart, és konkrét megvalósulásra irányul. Ha például egy fiatalember orvos szeretne lenni, akkor olyan tanulmányi és munkaprogramba kell belevágnia, amely néhány évet leköt az életéből, következésképpen a fiatalembernek határokat kell szabnia, nemet kell mondania, elsősorban más tanulmányokra, de bizony kikapcsolódásokra és szórakozásokra is, különösen a sűrűbb és nehezebb tanulmányi időszakokban. Az a vágy azonban, hogy irányt adjon életének, és elérje ezt a célt – a példánkban: hogy orvos legyen –, lehetővé teszi számára, hogy legyőzze ezeket a nehézségeket. A vágy megerősít téged, bátorrá tesz, és mindig előrevisz, mert el akarsz jutni oda: „Erre vágyom.”
Akkor lesz ugyanis szép és könnyebben megvalósítható egy érték, ha vonzó. Ahogy valaki mondta: „Annál, hogy jók vagyunk, fontosabb, hogy vágyjunk jónak lenni.” Jónak lenni vonzó dolog, mindannyian szeretnénk jók lenni, de vajon megvan-e bennünk a vágy, hogy jók legyünk?
Feltűnő lehet számunkra, hogy
Jézus, mielőtt csodát tesz, gyakran megkérdezi az illetőt a vágyáról: „Akarsz-e meggyógyulni?”
Néha ez a kérdés nem tűnik helyénvalónak, hiszen látszik rajta, hogy beteg! Például amikor a Beteszda-fürdőnél találkozik a bénával, aki már hosszú évek óta ott volt, és sosem tudott a megfelelő pillanatban bejutni a vízbe. Jézus megkérdezi tőle: „Akarsz-e meggyógyulni?” (Jn 5,6). Hogyhogy? Valóban, a béna válasza egy sor furcsa ellenállásról árulkodik a gyógyulással szemben, melyek nem csak őt érintik. Jézus kérdése felhívás volt arra, hogy teremtsen világosságot a szívében, hogy befogadjon egy lehetséges minőségi ugrást: hogy ne gondoljon többé magára és saját életére úgy, mint egy „bénára”, akit mások cipelnek. De a férfi a fekvőhelyén nem tűnik túlságosan meggyőződöttnek. Az Úrral folytatott párbeszéd által megtanuljuk megérteni, mit is akarunk valójában az életünktől. Ez a béna az ember tipikus példája: „Igen, igen, akarom, akarom, de nem akarom, nem akarom, nem teszek semmit.” A tenni akarás illúzióvá válik, és az ember nem teszi meg a szükséges lépést. Azok az emberek, akik akarnak, és nem akarnak. Csúnya dolog. És ez a beteg harmincnyolc éve ott van, de folytonos panaszkodással: „Tudod, Uram, amikor a víz megmozdul – ez a csoda pillanata –, tudod, jön valaki, aki erősebb nálam, belép, és én későn érkezem”, panaszkodik és panaszkodik. De vigyázzatok, a panaszkodás méreg, méreg a léleknek, méreg az életnek, mert nem növeli bennetek a továbblépés vágyát. Vigyázzatok a panaszokkal! Amikor panaszkodnak a családban, panaszkodnak a házastársak, panaszkodnak egymásra, a gyerekek az apára, vagy a papok a püspökre, vagy a püspökök annyi mindenre… Nem, ha panaszkodáson kapjátok magatokat, vigyázzatok, ez szinte bűn, mert nem engedi növekedni a vágyat.
Gyakran éppen a vágy képezi a különbséget egy sikeres, koherens , tartós projekt és az ezernyi fellángolás és jó szándék között, amelyekkel, ahogy mondani szokták, „a pokol ki van kövezve”: „Igen, szeretném, szeretném, szeretném…”, de nem teszel semmit. A kor, amelyben élünk, úgy tűnik, a legnagyobb választási szabadságnak kedvez, ugyanakkor elsorvasztja a vágyat – folytonosan megelégedettséget keresel –, ami többnyire a pillanatnyi kedvre korlátozódik. Vigyáznunk kell, nehogy elsorvasszuk a bennünk élő vágyat.
Ezernyi javaslat, projekt, lehetőség bombáz bennünket, amelyek elvonják a figyelmünket, és nem hagyják, hogy higgadtan felmérjük, mit is akarunk valójában.
Oly sokszor találkozunk emberekkel – gondoljunk például a fiatalokra –, akik a mobiltelefonjukkal a kezükben keresgélnek, nézelődnek… „De megállsz-e gondolkodni?” – „Nem.” Mindig kifelé, a másikra figyelünk. A vágy így nem tud növekedni, a pillanatnak élsz, pillanatnyi megelégedettséget keresel, és a vágy nem növekszik.
Sokan szenvednek, mert nem tudják, mit akarnak az életüktől; vélhetően sosem léptek kapcsolatba legmélyebb vágyukkal. Sosem ismerték meg. „Mit akarsz az életedtől?” – „Nem tudom.” Ezért fennáll a veszélye annak, hogy az ember különféle próbálkozások és szükségmegoldások között éli le életét, sosem jut sehová, és értékes lehetőségeket veszít el. És így néhány változtatást, bár elméletileg akarnánk, amikor a lehetőség kínálkozik, sosem hajtunk végre, mert hiányzik belőlünk az az erős vágy, hogy valamit végbevigyünk.
Ha az Úr ma bármelyikünknek feltenné azt a kérdést, amelyet a jerikói vaknak feltett: „Mit akarsz, mit tegyek veled?” (Mk 10,51) – gondoljuk arra, hogy
az Úr ma mindannyiunktól ezt kérdezi: „Mit akarsz, mit tegyek veled?”
– mit válaszolnánk? Talán azt kérhetnénk végre, hogy segítsen megismerni legmélyebb vágyunkat, melyet maga Isten helyezett a szívünkbe: „Uram, add, hogy megismerjem vágyaimat, add, hogy nagy vágyak embere legyek”, talán az Úr ad erőt a megvalósításhoz. Ez hatalmas kegyelem, az összes többi kegyelem alapja: megengedni az Úrnak, hogy csodákat tegyen velünk, ahogy az evangéliumban is olvasható: „Add meg és növeld bennünk a vágyat, Uram!”
Mert neki is van egy nagy vágya velünk kapcsolatban: hogy részesítsen bennünket életének teljességében. Köszönöm!
A Szentatya felhívása az álalános kihallgatás végén:
Ezekben a napokban szívemben mindig az ukrán nép felé fordulok, különösen a bombázott helységek lakói felé. Magamban hordozom fájdalmukat, és az Istenszülő Szűzanya közbenjárására imádságban az Úr elé terjesztem. Ő mindig meghallgatja a szegények kiáltását. Az ő Lelke alakítsa át azoknak szívét, akik a háború sorsát kezükben tartják, hogy az erőszak orkánja megszűnjön, és igazságosságon alapuló békés együttélést lehessen újra kialakítani!
Fordította: Tőzsér Endre SP
Magyar Kurír
Ferenc pápa katekézise: Életünk újraolvasásával felfedezzük Isten értünk tett „apró csodáit”!
Október 19-én a Szentatya folytatta a megkülönböztetés témájának szánt katekézissorozatát a Szent Péter téren tartott általános kihallgatás keretében. Életünk könyvéről, mint a megkülönböztetés elengedhetetlen eleméről elmélkedett.
Kedves testvéreim, Isten hozott benneteket! Jó napot kívánok!
Az utóbbi hetek katekéziseiben a jó megkülönböztetéshez szükséges előfeltételeket vesszük sorra. Az életben mindig döntéseket kell hoznunk, és a döntések meghozatalához meg kell tennünk egy utat, végig kell járnunk a megkülönböztetés útját. Minden fontos tevékenységhez hozzá tartoznak követendő „utasítások”, amelyeket ismernünk kell ahhoz, hogy az a szükséges hatást elérje. Ma egy másik, a megkülönböztetéshez nélkülözhetetlen összetevőre összpontosítunk: saját élettörténetünkre. Saját élettörténetünk ismerete – mondhatni – nélkülözhetetlen összetevője a megkülönböztetésnek.
Életünk a legértékesebb „könyv”, amelyet kaptunk, olyan könyv, amelyet sajnos sokan nem, vagy csak túl későn, a haláluk közeledtével olvasnak.
Pedig éppen ebben a könyvben találja meg az ember azt, amit más utakon hasztalan keres. Szent Ágoston, az igazság nagy keresője, pontosan megértette ezt, amikor újraolvasta életét, és észrevette benne az Úr jelenlétének csendes, tapintatos, mégis határozott lépteit. Ennek az útnak a végén csodálkozva jegyzi meg: „Te belül voltál, én pedig kívül, és kint kerestelek. Szépséges világodnak rútságommal rohantam neki. Te velem voltál, de én nem voltam veled” (Vallomások X, XXVII, 38). Ezért figyelmeztet a belső élet ápolására, hogy megtaláljuk, amit keresünk: „Térj vissza önmagadba. A belső emberben lakozik az igazság” (Az igaz vallás, XXXIX, 72). Szeretném ezt a felhívást hozzátok intézni, de persze magamhoz is: „Térj vissza önmagadba! Olvasd az életed! Olvasd belül önmagad! Milyen volt az utad? Nyugodtan. Térj vissza önmagadba!”
Mi is sokszor megtapasztaltuk már azt, amit Ágoston. Nemegyszer olyan gondolatok fogságában találjuk magunkat, amelyek eltávolítanak önmagunktól, sztereotip üzenetek, amelyek ártanak nekünk: például: „én értéktelen vagyok” – és búskomorságba esünk; „nekem soha semmi sem sikerül” – és búskomorságba esünk; „soha semmi jót nem fogok elérni” – és búskomorságba esünk. Sajnos ilyen az élet. Ezek a pesszimista mondatok lehúzzák az embert! Saját történetünk olvasása azt is jelenti, hogy felismerjük ezeknek a „mérgező” elemeknek a jelenlétét, hogy aztán szélesebb látószögben olvassuk élettörténetünk cselekményét, megtanulunk észrevenni más dolgokat is, gazdagabbá tesszük, jobban tiszteletben tartjuk az összetettségét, és képesek vagyunk megragadni azokat a pillanatokat is, amikor Isten tapintatosan belép és működik az életünkben.
Ismertem valakit, akiről az ismerősei azt mondták, hogy megérdemelné a kesergés Nobel-díját: minden rossz volt az életében, minden, és mindig csak azt kereste, ami lehúzhatja. Keserű ember volt, pedig sok jó tulajdonsága volt. Aztán ez az ember ráakadt valakire, aki ügyesen segített neki: valahányszor panaszkodott valamire, a másik azt mondta: „Rendben, de most egyenlítsd ki, mondj valami jót is magadról.” Ő pedig: „Igaz, megvan benne ez a tulajdonság is”, és ez apránként segített neki továbblépni, jól olvasni saját életét, a rossz és a jó dolgokat egyaránt.
Olvasnunk kell az életünket, és meg kell látnunk azokat a dolgokat, amelyek nem jók, és észre kell vennünk a jó dolgokat is, amelyeket Isten ültet belénk!
Láttuk, hogy a megkülönböztetésnek narratív, vagyis jellege van: nem ragad le a pontszerű cselekvésnél, hanem szövegkörnyezetbe helyezi azt: honnan származik ez a gondolat? Ez, amit most érzek, honnan jön? Hová visz engem az, amire most gondolok? Mikor találkoztam már vele? Ez valami új dolog, ami most eszembe jut, vagy már találkoztam vele máskor is? Miért bukkan fel többször, mint mások? Mit üzen nekem ezzel az élet?
Életünk eseményeinek elbeszélése azt is lehetővé teszi számunkra, hogy fontos árnyalatokat és részleteket ragadjunk meg, amelyek értékes, addig rejtve maradt segítségnek bizonyulhatnak. Például egy olvasmány, egy szolgálat, egy találkozás, melyek első látásra jelentéktelen dolgoknak tűnnek, idővel később belső békét közvetítenek, életörömet adnak, és további jó kezdeményezésekre indítanak. Megállni és felismerni ezt elengedhetetlen. Megállni és felismerni: fontos a megkülönböztetéshez, ezzel a munkával összegyűjtük azokat az értékes és rejtett gyöngyöket, amelyeket az Úr elrejtett életünk talajába.
A jó rejtve van, mindig, mert a jó szemérmes, és elrejtőzik: a jó rejtve van, csendes; lassú és folyamatos ásást igényel. Mert Isten stílusa diszkrét: Isten szeret rejtve, diszkréten járni, nem erőlteti ránk magát; olyan, mint a levegő, amit belélegzünk, nem látjuk, mégis éltet bennünket, és csak akkor ébredünk tudatára, amikor hiányzik.
Ha megszokjuk, hogy újraolvassuk saját életünket, ez edzi a látásunkat, élesíti azt, lehetővé teszi, hogy észrevegyük az apró csodákat, amelyeket a jó Isten nap mint nap tesz értünk.
Amikor odafigyelünk, észreveszünk más lehetséges irányokat, amelyek erősítik belső ízlésünket, békénket és kreativitásunkat. Mindenekelőtt szabadabbá tesz a mérgező sztereotípiáktól. Bölcsen mondják, hogy aki nem ismeri a múltját, arra van ítélve, hogy megismételje azt. Érdekes: ha nem ismerjük a megtett utat, a múltat, akkor mindig megismételjük azt, körkörösek vagyunk. Aki körbe-körbe jár, az sosem halad előre, nincs úton, olyan, mint a saját farkába harapó kutya, mindig körbe jár, és ismétli a dolgokat.
Feltehetjük magunknak a kérdést: elmeséltem-e valaha is bárkinek az életemet? Ez a jegyespárok gyönyörű élménye, akik, amikor komolyra fordul a dolog, elmesélik az életüket… Ez az egyik legszebb és legintimebb közlési forma, életünk elmesélése. Lehetővé teszi, hogy felfedezzünk korábban ismeretlen, kicsi és egyszerű dolgokat, de ahogy az evangélium mondja, éppen a kis dolgokból születnek a nagy dolgok (vö. Lk 16,10).
A szentek életrajzai is értékes segítséget nyújtanak ahhoz, hogy az ember felismerje Isten stílusát saját életében: lehetővé teszi, hogy ismerőssé váljon számunkra az ő cselekvési módja. A szentek bizonyos viselkedésformái kihívást jelentenek számunkra, új jelentéseket és lehetőségeket mutatnak fel. Ez történt például Loyolai Szent Ignáccal. Amikor életének alapvető felfedezését írja le, egy fontos pontosítást tesz hozzá; ezt írja: „Saját tapasztalatából értette meg, hogy bizonyos gondolatok után szomorúság, mások után pedig öröm marad benne, és fokozatosan eljutott azoknak a különböző szellemeknek a megismerésére, amelyek felkavarták” (A zarándok. Loyolai Szent Ignác visszaemlékezései, 8. pont). Tudnunk kell, mi zajlik bennünk, fel kell ismerni, oda kell figyelni!
A megkülönböztetés az életünkben megtapasztalt jó és rossz időszakok, a vigasztalások és a vigasztalanságok elbeszélő olvasata. A megkülönböztetésben a szív az, ami Istenről beszél nekünk, és meg kell tanulnunk megérteni a nyelvét.
Kérdezzük meg magunktól a nap végén: mi történt ma a szívemben? Egyesek azt gondolják, hogy ez a lelkiismeret-vizsgálat azt jelenti, hogy számba vesszük a bűneinket – persze követünk el sok bűnt is –, de a lelkiismeret-vizsgálat azt is jelenti, hogy megkérdezzük: „Mi történt bennem, volt-e örömöm valamiben?” „Mi okozott nekem örömet?” „Szomorú voltam?” „Mi okozott nekem szomorúságot?” És így megtanuljuk megkülönböztetni, mi zajlik bennünk.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Magyar Kurír
| |